TEXT ARGUMENTATIV

Recomandari pentru Subiectul al II-lea si modele de texte argumentative rezolvate

Scrie un text de tip argumentativ de 150-300 de cuvinte (15-30 de randuri) despre rolul activitatilor extrascolare in formarea personalitatii adolescentilor si in pregatirea acestora pentru viata (Subiect dat la Bacalaureat, sesiunea speciala 2015)

In opinia mea, activitatile extrascolare nu constituie un factor decisiv in formarea personalitatii adolescentilor si in pregatirea lor pentru viata deoarece, de multe ori, aceste activitati sunt realizate din obligatie sau din motive superficiale, precum popularitatea ideii sau parerea celor din jur.

In primul rand, cred ca anumite activitati culturale (vizitarea de muzee sau galerii de arta, participarea la spectacole de teatru si opera), desfasurate din obligatie, devin inutile si chiar neplacute, lasandu-i pe elevi cu o impresie gresita despre arta. Cel mai bun exemplu il reprezinta acei oameni care au intrat in contact cu domeniul artistic doar in copilarie sau in adolescenta prin intermediul unor excursii scolare si care, din acel moment, au dezvoltat o atitudine de respingere fata de acest segment, asociindu-l cu momente plictisitoare.

In al doilea rand, activitatile extrascolare motivate superficial, prin dorinta de a te integra intr-un grup sau de a avea note mari la anumite materii, ajung sa aiba un impact negativ asupra personalitatii individului. De exemplu, voluntariatul (colectarea deseurilor, sprijinirea batranilor sau a orfanilor din centre speciale) – practicat de unii tineri doar pentru ca este o idee populara – se indeparteaza de scopul real si de principiul de la care porneste, si anume acela de a ajuta in mod neconditionat, fara sa astepti recunoasterea publica sau alte beneficii, in schimb.

In concluzie, afirm cu tarie ca activitatile extrascolare nu pot avea un rol cu adevarat important in educarea adolescentilor si in instruirea lor pentru viata daca nu sunt realizate din proprie initiativa si din pura convingere.

Observatii: Exista in randul unora dintre elevi ideea gresita ca Subiectul al II-lea ii obliga sa isi exprime un punct de vedere favorabil in legatura cu tema propusa. Modelul de mai sus arata destul de clar ca se poate redacta o argumentare contra, iar rezultatul sa fie unul reusit, in masura in care candidatul expune idei pertinente, intarite in mod convingator, prin exemple bine alese. Asadar, nu trebuie sa imbratisezi un discurs plin de clisee si idei general valabile. Pentru punctaj maxim, nu este suficienta aplicarea unui sablon si respectarea criteriilor formale specifice argumentarii (paragrafe, conectori s.a.m.d.), ci este necesar un efort de personalizare a raspunsului.